
Alle i mode- og livstilsbranchen har en holdning til ”Stormagasiner” uanset om det er her i Danmark eller i udlandet. De har gennem århundrede været spydspidsen indenfor detailhandel og repræsenteret den ultimative shopping-oplevelse.
Men tiderne har ændret detailhandlen, hvilket også har sat sit præg på stormagasinerne. De har som alle andre skulle følge med tiden og tilpasse sig nye forbrugsmønstre, til et publikum som nok aldrig har været mere berejst og som har oplevet mange spændende butikker rundt om i hele verden - konkurrencen om at skabe den ultimative shopping-oplevelse, har aldrig været mere udfordrende.
Stormagasinerne kom frem i midten af 1800-tallet, hvoraf nogle af de mest ikoniske, det britiske Harrods åbnet i 1849, franske Le bon Marché i 1852 og amerikanske Macy’s i 1858. Her i Danmark åbnet Magasin du Nord i 1868 og er Danmarks ældste stormagasin. Illum åbnet i 1891 og Salling i 1906. Så stormagasinerne er nogle ”ældre damer” der har oplevet mange op og ned turer. Men hvor bevæger de hen, hvilken berettigelse har de fremover og kan de leve endnu 100 år?
I denne episode kan du møde Michael Dupont som er Forretningschef i Magasin du Nord på Kongens Nytorv. Sammen med mig, taler vi om udviklingen indenfor stormagasiner og hvilken rolle stormagasinerne kommer til at indtage de kommende årtier.
God fornøjelse
Comments